torsdag 20 september 2012

Att vara eller icke vara ProAna?

Vad räknar ni till ProAna och vad räknar ni till ätstörningsbloggar?
Vad är skillnaden och vad skulle ni kalla er själva för?

Efter att ha tänkt mycket på begreppet fram och tillbaka tror jag att jag kan säga att jag INTE är Proana, visst jag går på balansgången till att vara det.
Men jag vill inte uppmuntra någon till sjukdom och jag stödjer ej ätstörningar.
Jag vet själv vilket helvete det är att vara sjuk, och ja, det är verkligen ett av många helveten på jorden!

Jag pratar mer än gjärna om mat, kalorier och träning, men sanningen är den att jag innerst inne vill att alla ni fina bloggtjejer ska vara fult friska, ni förtjänar så mycket mer!

På wikipedia står det "Karaktäristiskt för pro-ana-sajter är att de anammar anorexia nervosa som en "livsstil" som medlemmarna själva valt, och inte som en sjukdom"
Då undrar jag, hur många av er där ute som kallar er för "PRO" som faktiskt tycker att det är en livsstil och inte en sjukdom?

Själv står jag fast vid att det ÄR en sjukdom!

Kom med era åsiker!!!

Peace and Love, Anna

10 kommentarer:

  1. Det är en sjukdom inget annat. Sedan finns det ju folk som VÄLJER att leva så pga att de är proana, men själva sjukdomen är inte en livsstil någonstans. Det blev komplicerat och det lät bättre i mitt huvud men tror du förstår (Y)

    SvaraRadera
  2. Jag tänker som så att om man _väljer_ att "leva som" pro ana så är man redan sjuk, som 'frisk' väljer man inte sånt och om man gör det så klarar man det nog inte länge, lämnar det och hittar på något annat. Men om man fortsätter och "mår bättre" av att göra det så sitter man redan i båten utan åror.

    SvaraRadera
  3. För mig är ProAna livsstilen synonymt med alkoholism. Det är en sjukdom, men också ett val: du kanske inte väljer att bli ProAna/alkoholist, men du väljer om du vill söka hjälp eller inte. Dessutom tror jag på individens frihet; jag är till exempel för aktiv dödshjälp, därför att jag anser att vad du gör med ditt liv är din ensak. Herrregud, så krångligt det blev, men jag hoppas att du förstår på ett ungefär vad jag menar :)

    SvaraRadera
  4. Jag ser min blogg som en äsblogg i.o.m. att jag har en ätstörning samt är medveten om det ... Men samtidigt så blir det ju som en livsstil man "väljer" att leva, samtidigt som det ju faktiskt är en psykisk sjukdom. Jag tror att problemet är att man inom äs-världen uppmuntrar varandra till att bli smalare och smalare och inte ser det som att alla är sjuka i huvudet. Det låter virrigt, jag vet, men hoppas du fattar vad jag menar. Jag tycker att det är ganska komplicerat!

    SvaraRadera
  5. Jag är INTE Pro Ana. Punkt slut

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte riktigt vad skillnaden är och det är säkert olika från person till person vad man själv tycker att skillnaden är. Jag tycket själv INTE att jag är pro-ana, min blogg är en ätstörningsblogg!

    SvaraRadera
  7. Enligt mig är proana uppmuntran till anorexi, genom att vara "för" och glorifiera sjukdomen anorexi. Även personer med ätstörningar kan enligt mig vara proana om de uppmuntrar andra att bli smalare (trots att de de peppar redan är för smala) och äta ohälsosamt lite, eller tala sig varma för att anorexi skulle vara ofarligt eller bra. Att däremot av okunskap inte se faran i anorexi är inte proana i mina ögon, utan bara brist på information - som dock i sin tur kan leda till att man blir proana. Proanorektiker, om man nu kan kalla dem så, är ofta ovilliga att se/omedvetna om att de själva är sjuka, de tror vanligen att det är självvalt och att de kan sluta med självsvälten när de vill.
    Själv är jag inte proana. Visst kan jag uppmuntra folk som går ner i vikt, men om de gör det på ett ohälsosamt sätt eller väger för lite försöker jag snarare proklamera för att söka hjälp. Även om jag inte klarar av det själv. Och jag är fullt medveten om att jag inte är frisk och vet att jag inte går på någon diet som jag kan avsluta när jag ledsnat på den. Jag har en ätstörning, men är inte "för" den på proana-vis. Min blogg är ingen proana-blogg, det är en blogg om mitt liv och min ätstörning.

    SvaraRadera
  8. Jag är INTE pro ana. Jag tycker det är fel att vara för en sjukdom som anorexia.

    SvaraRadera
  9. Anorexi (likaså bulimi, BED osv.) ÄR en sjukdom som jag inte önskar att ens min värsta fiende skulle drabbas av.
    Tragiskt nog kan jag ändå sitta och uppmuntra folk till att gå ner i vikt fast jag aldrig skulle säga samma sak till en ätstörd vän face to face. Jag är dock noga med att inte uppmuntra folk till att spy eller skada sig själva, ber de att försöka äta något litet om det går för långt och finns som stöd för de som vill bli friska.
    Om min blogg är ProAna eller inte .. jag vet inte, jag ser den mer bara som en dagbok, där jag kan få skriva av mig och folk kan få en inblick i hur det är att leva med en ätstörning och psykisk sjukdom. Samtidigt är det en plats där jag kan få stöd av andra fina människor i liknande livssituationer.
    Vi gör inte varandra sjuka. Vi hjälper varandra att undvika ångest.
    Det är så jag ser det :)

    SvaraRadera
  10. Jag vill inte heller räknas som pro-ana. Miin blogg är min dagbok helt enkelt.

    SvaraRadera